Semer la résistance / Sow resistance / Semear resistência, La Furieuse Company, João Castro et Rafael Gonçalves

Visuel © La Furieuse Company

Ouvert aux étudiant·es en années 2 à 5 options art, design et design graphique.


Créez un système visuel composé d’éléments, de modules, de formes et de slogans pour créer des pochoirs, variant en échelle et en utilisation. Allez ensuite réaliser des compositions de pochoirs à la bombe de peinture dans des lieux publics ou privés, avec en tête l’idée que l’intervention doit faire sens selon le support et le lieu.
Cet atelier débutera par un atelier d’écriture politique et poétique et se poursuivra par une performance, l’ensemble du processus devra être documenté afin d’être présenté lors des Journées Portes Ouvertes de l’école.

Create a visual system of elements consisting of sentences, modules, visual shapes and slogans to make stencils, varying in scale and in usage. Then go and make compositions with the family of stencils with spray paint in public or private places, with the idea in mind that the intervention must make sense depending on the medium and the place.
This workshop will begin with a political and poetic writing workshop and will continue with a performance, the whole process must be documented in order to be presented during the school’s Open Days.


Le workshop sera animé conjointement par La Furieuse Company, João Castro et Rafael Gonçalves, designers portugais, en français, anglais et portugais.
En partenariat avec l’ESAD de Matosinhos Porto et la Saison France-Portugal / Institut français.


La Furieuse Company
Nous sommes La Furieuse Company, un collectif, nous écrivons, détournons, utilisons des phrases, des slogans, des sommations pour en faire des pochoirs. Depuis notre rencontre en mars 2016 Place de la République à Paris lors du mouvement Nuit Debout, notre pratique a évolué, nos slogans ne s’étalent plus uniquement sur les murs et les trottoirs mais aussi sur tous types de supports, assiettes, canevas, carrosseries, vêtements… Toujours engagés et impertinents, il y en a plus de 600.

Loin d’un street-art acculturé, nos pochoirs ont cessé de s’abriter sous la désormais obsolète autonomie de l’œuvre d’art, pour réinvestir l’espace public et nous rappeler aux joies du langage et de la sociabilité.

L’espace public serait le lieu d’un acte et plus seulement celui de nos transits. On s’y arrêterait, un instant au moins, passant d’usager à habitant. Ce serait un espace de liberté, il suffirait de répliquer et le bel ordonnancement (pouvoir – capital – commerce) en serait tout chamboulé : je fais ce que je veux.
Fureter sur les places, y trouver pour l’expression un moment qui apporte une dimension inédite au lieu.
Partir de la marge pour atteindre le cœur.
Quelque chose ici aurait été fait directement.
Un engagement personnel.
Un truc qui tache.
Un truc à se faire gronder en rentrant.

João Castro
João Castro is the head of The Royal Studio: a collaborative and derivative approach that challenges the performative and literary practice of design, instrumentalizing it as an artis-tic discourse. It often operates between the boundaries of identity, culture, and authorship in media arts and communication design. Insects have always been attracted to the light. It is yet to be designed an object that does anything other than to shape society. The Royal designs with words other than graphism, poems other than strategy, and builds to allow a world that is designed as a consequence. Experience and performantive-driven, it is an artistic entity pushing within the creative boundaries of design. João also teaches at ESAD Arts + Design University of Arts + Design Matosinhos. His decade-long work is focused on artistic-driven research practices and identity in cultural fields that range from editorial design to music campaigns, visual identities, spatial design, visual identities for festivals, installations and exhibitions. Nurtures a polyhedric vision to grow and expand the mar-ket-driven limits of the design practice.

Rafael Gonçalves
Rafael Gonçalves explores the intersection of Digital Media and Graphic Design as a practice and attitude. Through Human-Computer Interaction, UI/UX Design, Web Deve-lopment, and Creative Coding, Rafael uses technology at the service of communication. Working mainly with culture and for culture, he gives voice, presence, and diversity to mul-tiple actors in society. From independent artists to large institutions, some of the projects he developed are: Porto Design Biennale Website 2019 and 2021, The Archive of Vibrant Matter, Casa do Design Website, Espaço Ócio Website, Porto Design Summer School, Hands-on Type, and more.
Has an information-driven practice, the need to understand the real world is the biggest motivation, the cycle of questioning – learning – making motivates a bidirectional exchange of the relationship learning – teaching. Rafael teaches Digital Media Design and Interface Development and co-coordinates the Post Graduate Course “Information-Driven Design” at ESAD Arts + Design in Matosinhos. He works as a researcher at esad—idea, the Uni-versity Research center, and is the New Media Director of Porto Design Biennale 2021.

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